دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه خواب شبانه ناکافی ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، گفت: خواب شبانه کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ ساعت نیز می‌تواند با افزایش بروز دیابت همراه باشد.

خواب ناکافی و کابوس تلخ دیابت!

دکتر زهرا مظلوم خراسانی در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین، با بیان اینکه خواب شبانه ناکافی ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: توصیه به خواب کافی به معنای پرخوابی نیست. خواب شبانه کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ ساعت نیز می‌تواند با افزایش بروز دیابت همراه باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان دیابت را یکی از مسائل مهم حوزه سلامت به ویژه در سال‌های آینده برشمرد و گفت: پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۳۰ یک میلیارد نفر در دنیا مبتلا به چاقی داریم که ۲۵ درصد از این جامعه آماری چاقی به همراه ابتلا به حداقل یک بیماری ناشی از چاقی خواهند داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه چاقی یکی از ریسک فاکتورهای مهم در ابتلا به دیابت محسوب می‌شود ما با افزایش بسیار قابل توجه بیماران دیابتی در سال‌های آتی روبرو خواهیم شد که نیازمند برنامه ریزی نظام سلامت برای ارائه خدمات بهینه سلامت به این افراد و سرمایه گذاری در عرصه پیشگیری است.

دکتر مظلوم مهم‌ترین فاکتور قابل پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ را کنترل وزن با مدیریت صحیح نحوه رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی دانست و گفت: طبق مطالعات علمی هر ۳۰ دقیقه بی تحرکی در طول روز در افراد، ریسک بروز چاقی و دیابت را به طور محسوسی افزایش می‌دهد. این بدان معنا است که بعد از هر ۳۰ دقیقه بی حرکتی در طول روز فعالیت کوتاهی با کاربرد عضلات و یا راه رفتن باید انجام گیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت توجه به داشتن حداقل ۳۰دقیقه فعالیت ورزشی روزانه، بیان کرد: متاسفانه در زندگی ماشینی امروز، به این مسئله توجه نشده و گاها با افرادی روبرو هستیم که ساعتهای طولانی بی تحرکی در طی روز را تجربه می‌کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از کربوهیدراتها و طعم‌های شیرین در رژیم غذایی، گرسنگی و تمایل بیشتر افراد به مصرف کالری را در پی دارد؛ برای کنترل وزن حتما باید دریافت منابع کربوهیدرات را حتی الامکان محدود کرد.

دکتر مظلوم خراسانی در تعریف فرد دیابتی گفت: در تشخیص فرد دیابتی سه شاخص وجود دارد، آزمایشات نرمال شاملِ سنجش میزان قند ناشتا به میزان کمتر از ۱۲۶ میلیگرم در دسی لیتر، سنجش میزان قند خون ۲ ساعت بعد از صرف غذا به میزان کمتر از ۲۰۰ میلیگرم در دسی لیتر و سنجش میزان قند متوسط شش ماهه اخیر معروف به A۱C که کمتر از عدد ۶.۵ درصد باشد. بالا بودن از حد نرمال ۲ شاخص از این ۳ شاخص یا بالا بودن از حد نرمال یکی از شاخص‌ها در طی دو بار آزمایش به معنای دیابتی بودن فرد است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان، مشکلات روحی مانند استرس، افسردگی و اضطراب را در افزایش خطر ابتلا به دیابت موثر خواند و گفت: ورزش و تحرک کافی علاوه بر کنترل وزن و کمک به پیشگیری از دیابت در پیشگیری از افسردگی و کنترل استرس و اضطراب کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.